وبلاگ آموزشی پویاگستر

بهترین آموزش ها -کتب الکترونیک-اموزش آشپزی-آموزش فتوشاپ و ...

وبلاگ آموزشی پویاگستر

بهترین آموزش ها -کتب الکترونیک-اموزش آشپزی-آموزش فتوشاپ و ...

آموزش درس اول فتوشاپ

آموزش نرم افزار فتوشاپ قسمت 1

 

 

نرم افزار فتوشاپ چیست؟

نرم افزار فتوشاپ از دسته نرم افزارهای Imaqe Editor می باشد به این معنا که به کمک این نرم افزار می توان بر روی تصاویر ویرایش نمود و حتی تصاویری در درون این نرم افزار خلق نمود این نرم افزار که توسط شرکت Adobe  ساخته شده است به کمک چند نرم افزار دیگر که تحت همین نرم افزار کار می کنند می توانند برروی فیلم ها نیز ویرایش های را داشته باشند ولی اصل حوزه فعالیت فتوشاپ برروی تصاویر می باشد ما دراین آموزش ها قصد کردیم که این آموزش ها را در دو سطح مبتدی برای دوستانی که تا به حال با نرم افزار آشنایی نداشته اند و پیشرفته برای دوستانی که با نرم افزار کارکرده ولی کامل با آن آشنا نیستن را ارائه نماییم امید است که بعد از این آموزش ها شما را جزء آن دسته از کاربران حرفه ای این نرم افزار ببینیم و همچنین ما هم به هدف خود که ترویج علم و مخصوصا علوم کامپیوتر می باشد رسیده باشیم.

 

نصب برنامه:

این برنامه مانند سایر نرم افزارها دارای مراحلی برای نصب می باشد که به شرح زیر است:

CD نرم افزار را داخل درایو گذاشته و به داخل CD رفته گزینه Setup  را بعد از گذراندن مراحل    ( تعیین محل نصب بر روی دیسک سخت و همچنین مراحل و صفحات بعد) به صفحه       می رسید که از آن نمی توان گذر نمود چون از شما کد ورود نرم افزار را طلب می کند در اینجا شما به درایو CD رفته و فایل متن (Text) داخل CD نرم افزار را باز نموده و شماره سریال داخل را بلوکه کرده کپی نمایید به داخل Setup برگشته و در قسمت Serial namber  ،Paste  نمایید و مشخصات فردی خود را نیز وارد نمایید به این ترتیب گزینه Next روشن و فعال میگردد.حالا دکمهNext  رازده و منتظر بمانید تا نرم افزار نصب گردد. بعد از نصب برنامه به منوی Start  رفته و از قسمت Programs گزینهAdobe Photoshop را زده تا نرم افزار باز شود اینجا محیط نرم افزار فتوشاپ است.

که متشکل از:

ناحیه کاری

نوار منو

نوار پارامترها

و پانل های مختلف کنترل رنگ ، سایز تصویر، لایه ها، اطلاعات صحنه، تاریخچه و غیره……می باشد.

این نرم افزار نیز مطابق تمامی نرم افزارهای تحت ویندوز دارای منوهای در بالای صفحه     می باشد که تمامی فرمانها دراین منوها البته بسته به نوع عملکرد شان دسته بندی شده اند اولین منوی که ما با آن شروع خواهیم کرد و آشنا خواهیم شد منوی File  می باشد.

FILE:

 

 

در این منو فرمانهای ورود خروج و نیز ذخیره سازی موجود می باشد تک تک آنها را توضیح خواهیم داد.

New :

 به کمک این گزینه می توان یک صفحه جدید کاری درصحنه ایجاد نمود و کلید های میان بر این گزینه معادل Ctrl+N می باشد . زمانی که این گزینه را می زنید یک پنجره جدید بازمی شود که تعیین کننده مشخصات و نوع تنظیمات صحنه ای می باشد که شما ایجاد خواهید کرد.

Name:

به کمک این گزینه مشخص می شود که نام صحنه ای که ایجاد می نمایید چه باشد.

درقسمت Image size تنظیمات مربوط به اندازه صفحه جدید می باشد که به ترتیب توضیح خواهم داد . قسمت Preset sizes  دراین قسمت اندازه های معیین و استاندارد و از پیش تعیین شده و را در اختیار شما قرار می دهد برای سهولت و سرعت و دقت در کار البته این گزینه به صورت پیش فرض به صورت دستی تنظیم شده است یعنی شما به صورت دلخواه می توانید اندازه صحنه جدید را ایجاد نمایید.

Width:

 به کمک این گزینه که یک فیلد عددی است می توانید عرض وپنهای صفحه تعیین نمایید.

Height: به کمک این گزینه که یک فیلد عددی است می توانید طول یک صفحه را تعیین نمایید.

 

Resolution:

به کمک این گزینه میزان کیفیت و میزان نقاط را تشکیل دهنده یک صفحه را مشخص می کنید در رابطه با این مقوله در آینده مفصل صحبت خواهیم نمود.

درمقابل سه گزینه بالا یک منوی کرکره ای وجود دارد که معیین کننده واحد اندازه گیری     می باشد.

Mode:

 این قسمت یک منوی کرکره ای می باشد که دراین قسمت می توانید ترکیب بندی رنگ در صفحه جدید که می خواهید ایجاد نمایید تعیین کنید. که مدل ها را در زیر توضیح خواهم داد.

Bitmap:

 

 

تصویری که پیکسل ها با عوض کردن مقدار بیت ذخیره شده تغییر می کند  ( یک یعنی روشن صفر یعنی خاموش ، در صفحه نمایش رنگی بیتهای بیشتری استفاده می شوند تا سه رنگ قرمز و سبز و آبی را هم کنترل کند)

 

Grayscale:

 

 

 این گزینه یک صحنه در اختیار ما می گذارد به این صورت که هر فعالیت دراین صحنه شود به صورت سیاه سفید دیده خواهد شد و ذخیره می شود در کل صفحه ای سیاه سفید در اختیار می گذارد و رنگ در آن تاثیری به عنوان خود ماهیت اصلی رنگ ندارد فقط به صورت تیره های مختلف خاکستری نمایان می شود.

 

RGB color:

 

 

این مدل رنگ متشکل از سه رنگ اصلی قرمز سبز و آبی می باشد و با ترکیب این سه رنگ ، رنگ اصلی به وجود خواهد آمد.

 

Cmyk color:

 

 

این مدل رنگ جهت چاپ مورد استفاده قرار می گیرد و دراین مدل رنگها به حسب درصد رنگهای فیروزه ای (Cyanred) سرخابی (Maqenta) زرد (Yellow) و سیاه (Black) تعریف میشود.

 

Lab:

 

 

 مدل Lab جامع ترین مدل رنگی می باشد این مدل طوری طراحی شده که در آن رنگها به دستگاه وابسته نباشد یعنی هر رنگ در صفحه نمایش و در صفحه چاپی به یک صورت ظاهر می شود. این مدل در عمل کاربرد زیادی ندارد.

Contents

در این قسمت شما مشخص می کنید که صفحه جدید در قسمت پس زمینه چه خصوصیاتی را دارا باشد.

به صورت White  سفید یا Back qrouhd color به صورت رنگی که برای رنگ پس زمینه انتخاب می کنید یا به صورت شفاف یا  Trahs pareht بعد از زدن دکمهok  صفحه جدید ایجاد می شود .

Open

 

 

 

گزینه دوم در منوی File  گزینه Open می باشد که معادل کلیدهای میانبر Ctrl+O می باشد یا با دوبار کلیک کردن در پنجره کاری فتوشاپ می توانید به این پنجره دسترسی داشته باشید. به کمک این گزینه می توانید تصاویر را به فتوشاپ وارد نمایید.

 

Browse

 

 

به کمک این گزینه می توانید شما در داخل نرم افزار فتوشاپ یک Browser  یا یک پنجره مشاهدات داشته باشید.

Open Recent

 

 

به کمک این فرمان می توانید آخرین تصاویر باز شده توسط نرم افزار را دوباره بازیابی نمایید.

Close

این فرمان صفحه باز انتخاب شده در نرم افزار را می بندد.

Save

 

 

این فرمان فایل موجود در نرم افزار را به فرمت های مختلف بر روی درایو سخت ذخیره سازی می نماید.

Save as

این فرمان از فایل جاری که به کمک فرمانSave ذخیره شده ، ذخیره سازی می کند البته با نام دلخواه.

Save for web

 این گزینه تصویر جاری را برای استفاده بر روی اینترنت ذخیره سازی می نماید ( دراین رابطه در آینده توضیح خواهم داد)

Import

به کمک این فرمان می توانید فایل هایی را به داخل برنامه وارد نمایید از جمله فایل های Adobe Acrobat و غیره……………

Export

به کمک این گزینه می توانید تصاویر را خروجی بگیرید.

تا اینجا با خصوصیات وفعالیت ها و تا حدودی با محیط نرم افزار آشنا شدید در درس بعد ترس شما نسبت به این نرم افزار خواهد ریخت و کامل ، راحت و روان با این نرم افزار کاربردی کار خواهید کرد.