وبلاگ آموزشی پویاگستر

بهترین آموزش ها -کتب الکترونیک-اموزش آشپزی-آموزش فتوشاپ و ...

وبلاگ آموزشی پویاگستر

بهترین آموزش ها -کتب الکترونیک-اموزش آشپزی-آموزش فتوشاپ و ...

معرفی تگ P : ایجاد و ویرایش پاراگراف

چند تن از عزیزان گله کردند که آموزش های طراحی و Html رو دیر به دیر آپدیت میکنم که واقعا هم حق داشتند . منو ببخشید . از این به بعد سعی می کنم دراین زمینه بیشتر پست بدم .

حالا من با یک مقاله ی جالب شروع می کنم دوباره . توصیه میکنم این آموزش رو حتما بخونید . از نظر خودم که یکی از بهترین مقاله های اموزشیم بوده .

معرفی تگ <P> :

تگ <P> یکی از پرکاربردترین تگ های html هست . با استفاده از این تگ شما می تونید یک پاراگراف ایجاد کنید که این پاراگراف با تگ <P> شروع و با <P/> تموم میشه . حالا من در زیر بهتون یاد میدم که چطور یک پاراگراف رو ایجاد کنید و یا ویرایش کنید . مثلا فاصله ی بین سطر ها رو کم یا زیاد کنید ، نحوه ی قرار گیری پاراگراف چطور باشه ( چپ چین ، راست چین یا وسط بودن) و ...

خوب کد یه پاراگراف ساده به شکل زیره که نمایشش رو در زیر میبینید :

<p>متن پاراگراف</p>                                                       ======>                                                   متن پاراگراف

 برای تغیر نحوه ی قرار گیری پاراگراف در صفحه از میانکد align استفاده میکنیم . در زیر به مقدار هایی که باید برای میانکد align قرار بدید اشاره کردم و نمایش هر کدوم رو در زیرش گذاشتم :

اگر خواستید پاراگرافتون راست چین باشه ( ) باید به میانکد align مقدار right رو بدید . مثل زیر :

<p align="right">متن پاراگراف</p>

   متن پاراگراف

اگر خواستید پاراگرافتون چپ چین باشه ( ) باید به میانکد align مقدار left رو بدید . مثل زیر :

<p align="left">متن پاراگراف</p>

متن پاراگراف

اگر خواستید پاراگرافتون وسط باشه ( ) باید به میانکد align مقدار center رو بدید . مثل زیر :

<p align="center">متن پاراگراف</p>

متن پاراگراف

حالا اگه خواستید پاراگرافتون از دو طرف میزون باشه ( ) باید به میانکد align مقدار justify رو بدید . مثل زیر :

<p align="justify">متن پاراگراف</p>

متن پاراگراف متن پاراگراف متن پاراگراف متن پاراگراف متن پاراگراف متن پاراگراف متن پاراگراف متن پاراگراف متن پاراگراف متن پاراگراف متن پاراگراف متن پاراگراف متن پاراگراف

برای متن های فارسی که از راست به چپ نوشته میشن از میانکد dir استفاده کنید و مقدار اون رو rtl بزارید که مخفف  right to left هست یعنی راست به چپ .

<p dir="rtl">متن پاراگراف</p>               <===            برای متون فارسی

برای متن های انگلیسی که از چپ به راست نوشته میشن بازم از میانکد dir استفاده می کنید و حتما حدس میزنید که مقدارش رو چی باید گذاشت . آره ، مقدار اون رو ltr بزارید که مخفف  left to right هست یعنی چپ به راست .

<p dir="ltr">متن پاراگراف</p>               <===         برای متون انگلیسی

 

حالا بریم سراغ فاصله ی بین سطر ها :

برای تنظیم فاصله ی بین سطرها از میان کد Style استفاده میکنیم . این میانکد تقریبا در همه ی تگ ها کاربرد داره و خیلی مهمه . این میانکد مقدارهای زیادی رو میتونه در خودش جا بده که این مقادیر با یک علامت ; (نقطه کاما) از همدیگه جدا میشن . یادم باشه یه پست رو فقط به این میانکد اختصاص بدم . اینجا برای تنظیم فاصله ی بین سطر های یک پاراگراف به میانکد style یک مقدار به شکل زیر میدیم و فاصله ی بین سطرها رو به صورت درصدی مشخص میکنیم :

<p style="line-height: 100%;">متن پاراگراف</p>

با بیشتر کردن مقدار 100% فاصله ی بین سطرها بیشتر میشه و با کمتر کردن اون فاصله ی بین سطر ها کمتر میشه .

فاصله ی پاراگراف از راست و چپ :

اگه بخواید که پاراگرافتون از راست و چپ فاصله داشته باشه و نچسبه به چپ و راست صفحه ، باید دو مقدار دیگه در میانکد style قرار بدید که به صورت زیره :

<p style="line-height: 100%; margin-left:3; margin-right:3" >متن پاراگراف</p>

مقدار margin-right فاصله از راست و مقدار margin-left فاصله از چپ رو مشخص میکنه که بر حسب پیکسل هست . که در کد بالا برای فاصله از چپ و راست مقدار 3 پیکسل رو گذاشتم .

نکته : جا به جایی میانکدها تاثیری در نمایش کد نداره .

در آخر من یک سوال می کنم . شما سوال رو پاسخ بدید و پاسخ خود رو با جواب صحیح مطابقت بدید و ببینید که تا چه اندازه یاد گرفتید . من لینک جواب صحیح رو در زیر سوال گذاشتم . فقط بچه ی خوبی باش و تقلبی نکن . اول خودت جواب بده و بعد جواب صحیح رو ببین و با هم مقایسه کن .  در آخر هم تو قسمت نظرات بگو که چیکار کردی .

سوال شما کد پاراگرافی که میگم ایجاد کنید : یک پاراگراف با متن فارسی ، وسط چین ، فاصله ی بین سطرها 120% ، فاصله از چپ 3 پیکسل و فاصله از راست 5 پیکسل باشه .

 جواب صحیح       

خوب فکر کنم کافی باشه تا اینجا  .  البته کامل که نبود ولی اگه بخوام کامل بنویسم هم خودم از حال میرم و هم اینکه اینقدر طولانی میشه که حال شما هم گرفته میشه .  البته فکر کنم چیزهایی که لازم بود رو گفتم . شما هم نظرتون رو در مورد این آموزش ها و نحوه ی آموزش ها بیان کنید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد